Wij concentreren onze dienstverlening op dit moment even op het realiseren van de app/web SchermVan

De app/web SchermVan integreert verschillende functies op gebieden als huisautomatisering, dienstverlening, zorgverlening en buurtcommunicatie. SchermVan bevat bijvoorbeeld modules voor beeldbellen, de bediening van thuistechnologie en het oproepen van zorg. Voorheen waren er voor deze functionaliteiten verschillende apparaten, apps of afstandsbedieningen nodig. SchermVan bundelt al deze functionaliteiten binnen één app.

Deze naadloze integratie van diverse functionaliteiten is echter niet het enige dat SchermVan uniek maakt. Er zijn meer unieke aspecten:

  • De app is voor gebruikers gratis. De comfort-tablet wordt opgenomen in de modulaire abonnementenstructuur van XS-Comfort.
  • Alle modulen van XS-Comfort kunnen worden bediend vanuit de comfort-tablet.
  • Een tablet is voor veel ouderen gemakkelijker te bedienen dan een smartphone. En een dedicated tablet loopt niet vol met eindeloos veel app’s.
  • De opmaak van alle functionaliteiten binnen de app is uniform, zodat de informatie overzichtelijk blijft. Het basisscherm bestaat uit 12 buttons.
  • Na registratie wordt er, bij de button “gemeente”, automatisch ook een link gemaakt naar relevante gemeentelijke informatie over de WMO en Langer Comfortabel Wonen, van de gemeente waarin de gebruiker woont. Dit maakt het voor gemeenten relevanter hun informatie beter toegankelijk aan te bieden.
  • De aanvraag en de inrichting van SchermVan kan - ook voor mensen die plots (meer) zorgbehoevend worden - snel georganiseerd worden, bijvoorbeeld door een familielid, zelfs wanneer deze zich aan de andere kant van het land bevindt.
  • De geïntegreerde functionaliteiten betekenen een ontlasting voor de communicatie van en met mantelzorgers.
  • Omdat de app overal op dezelfde manier werkt, kunnen gebruikers elkaar gemakkelijker ondersteunen in het gebruik ervan. LaCoTA leidt ook trainers op, die de gebruiker desgewenst extra kunnen bijstaan.
  • Deze standaard is open source, zodat veel domotica-modulen er gemakkelijk mee kunnen communiceren en de kosten laag blijven.
  • De achterliggende protocollen zijn gericht op privacy. Zodoende is zorgcommunicatie via SchermVan veilig en betrouwbaar.

Zie meer: Scherm van LaCoTA & Info per gemeente

Wanneer komt de app/web SchermVan beschikbaar?

In de loop van maart 2019 komt de app/web beschikbaar voor Android apparaten (tablets en smartphone). We starten met het plaatsen van een demo-versie op onze website. Ook werken we aan een speciale dedicated Comfort-tablet; een soort uitgebreide afstandsbediening voor thuistechnologie, dienstverlening, buurtcommunicatie, mantelzorg en zorgcommunicatie.

Geplaatst 21-02-2019

LaCoTA Comfort-pakket voor Langer Comfortabel Wonen

LaCoTA heeft een samenhangend pakket thuistechnologie bijeengebracht in één platform: het "Comfort-pakket". Het Comfort-pakket is beschikbaar via het robuuste MantelzorgScherm maar ook op tablet. Het Comfort-pakket bestaat uit zes onderdelen.

  • Internettoegang tot het pakket
  • Communicatie (beeldbellen, beeldbelzorg, gewoon telefoneren)
  • Mantelzorg
  • Huisautomatisering (sociale alarmering, professionele zorgoproep, e-slot aansturing, domotica, thermostaatknoppen aansturen vanuit tablet)
  • Dienstverlening (boodschappenservice, maaltijdservice, klussendiensten)
  • Zorg / E-health

Het LaCoTA Comfort-pakket draagt niet alleen bij aan prettiger wonen. Het maakt ook de communicatie voor Mantelzorgers een stuk gemakkkelijk.  Zie verder Scherm van LaCoTA & info per gemeente

Diensten via SchermVan

Heel veel dienstverlening kan geregeld of besteld worden via het Comfort-pakket op het Scherm van LaCoTA. Het gaat om kwalitatief hoogwaardige landelijke diensten. Per gemeenten kunnen welzijnsorganisaties en zorgaanbieders die lijst aanvullen met plaatselijke leveranciers. Ook woningcorporaties kunnen de rol van ServiceOrganisatie op zich nemen.

Zie verder de demoversie van SchermVan: Demo

Herzien 9-3-2019

LaCoTA personenalarmering (sociale alarmering)

Het basisabonnement voor personenalarmering kost via LaCoTA € 6,58 per maand inclusief simkaart en inclusief BTW. Voor leden van LaCoTA € 3,08 per maand

Het basisabonnement personenalarmering houdt in: lease van een SOS GPS Tracker, abonnement simkaart, administratiekosten en basisabonnement LaCoTA. 

Het basisabonnement is modulair uit te breiden tot zelfs Verzorgingshuiszorg-Thuis en Ziekenhuiszorg-Thuis.

Zie verder Bestellen

Regelen van personenalarmering

Veel organisaties voor wonen, welzijn en zorg leveren personenalarmeringssystemen. Bijvoorbeeld thuiszorginstellingen en verzorgingshuizen. U kunt ook meer informatie aanvragen bij de ouderenorganisatie in uw gemeente of de gemeente zelf.

Er zijn meerdere systemen voor personenalarmering. LaCoTA is voorstander van een systeem dat ook te bedienen is vanuit een comfort-tablet. Dus bij voorkeur een systeem dat is uit te breiden met domotica, een elektronisch voordeurslot, oproep voor mantelzorgers, een meldkamer waarmee ook via beeldbellen contact kan zijn, een meldkamer die een rol kan vervullen bij Ziekenhuiszorg Thuis of Verpleeghuiszorg Thuis. enz. U kunt via LaCoTA zo'n systeem bestellen.

Vergoeding

  • Uw gemeente kan u soms aansluiten op personenalarmering (Wmo-ondersteuning). Dat kan alleen als u om sociale redenen een alarm nodig heeft. Bijvoorbeeld omdat u zich thuis niet veilig voelt. En u kunt niemand waarschuwen als er iets mis is. U kunt met uw gemeente overleggen wat voor u mogelijk is. Niet alle gemeenten vergoeden de personenalarmering.
  • Heeft u een medische indicatie van uw huisarts of medisch specialist? Dan kunt u de zorgverzekeraar om een vergoeding vragen. Vind snel het juiste formulier van uw zorgverzekeraar voor de aanvraag.

Bron: www.regelhulp.nl november 2017

Zie verder Scherm van LaCoTA & info per gemeente

Maaltijden bestellen via LaCoTA Comfort-pakket

Bij Vers aan Tafel bestelt u eenvoudig en snel uw vriesverse maaltijden aan huis. U kunt op verschillende manieren uw bestelling plaatsen. Via het LaCoTA Comfort-pakket, de telefoon, per post of per e-mail.
U maakt een keuze uit het assortiment en geeft uw maaltijdbestelling door aan de klantenservice van Vers aan Tafel.

Uiterlijk vier werkdagen voor de bezorgdatum kunt u uw bestelling aan hen doorgeven. Is de vaste bezorgdag in uw woonplaats bijvoorbeeld woensdag, dan kunt u uiterlijk de vrijdag daarvoor uw maaltijden bestellen. Bent u niet meer op tijd? Dan is een spoedbestelling ook mogelijk. Vers aan Tafel selecteert dan samen met u een assortimentsdoos. Dit is een selectie maaltijden in verschillende thema's zoals Lekker Hollands, Vlees & Vis of de Buitenlandse keuken. Deze assortimentsdozen kunt u tot één dag van te voren telefonisch bestellen.

Bij Vers aan Tafel heeft u geen wekelijkse bestelverplichting, dat houdt in dat u altijd zelf bepaalt hoe vaak en wanneer u bestelt. Wel geldt er een minimale afname per bestelling van 6 stuks. U bestelt dus telkens minimaal 6, 12 of 18 maaltijden enzovoort. Soepen en desserts kunnen alleen samen met maaltijden besteld worden.

Wilt u uw bestelling annuleren? Dan kan dat kostenloos tot uiterlijk 1 dag voor de bezorgdatum. De annulering kunt u het beste telefonisch doorgeven aan de klantenservice van Vers aan Tafel.

Overzicht overige maaltijdvoorzieningen aan huis

Alles Zelf heeft een overzicht gemaakt van maaltijdvoorziening (inclusief prijsindicatie).

https://www.alleszelf.nl/diensten-voor-ouderen/maaltijd-voorziening

(Landelijk) Train de Trainertraject

Het Train de Trainertraject kent drie invalshoeken:

  1. Woonzorgconsumenten vertrouwd maken met
    • Langer Comfortabel Thuis
    • ICT gericht op domoticatoepassingen
    • ICT gericht op zorgtoepassingen (e-health)
  2. Opzetten van een netwerk van cursussen / opleidingen / Train de Trainers voor de toepassingen genoemd onder ad 1. Zie ook: Academie
  3. Opzetten van een ondersteuningsnetwerk met
    • DomoticaVrijwilligers
    • DomoticaBrigadiers
    • Buurtverbinders

Steeds meer partijen beseffen dat er veel goede ICT techniek op de markt is die Langer Comfortabel wonen ondersteunen. Ook ondersteund deze techniek de langdurige zorg bij mensen thuis. Er worden ook al steeds meer ICT-technieken ontwikkeld die bijdragen aan een meer integrale koppeling tussen specifieke modulen en app's.

Steeds meer ICT-leveranciers onderschrijven dat woonzorgconsumenten de verantwoordelijkheid moeten krijgen om zelf te kiezen uit het beschikbare aanbod (modulen/prijs/kwaliteit). Desalniettemin zijn voorlopig nog altijd de feitelijke zorgverleners, de woonzorgconsumenten, de familieleden, buren en mantelzorgverleners, de zwakste schakels in de integrale aanpak. Voor alle groepen gebruikers van ICT is een Train de Trainer traject zeer gewenst om de effecten van de ICT-doorbraak in de zorg te vergroten en te versnellen. Zie verder onze visie op het Train de Trainer traject. Academie

Herzien 9-3-2019

Verdien een deel van de kosten van het LaCoTA Comfort-pakket terug door u aan te sluiten bij ons doorlopende energiecollectief

Ga naar Energie  en vraag vrijblijvend een offerte aan. U bespaart al snel tussen € 100 en € 250 per jaar.

Vergelijkingsite van diverse diensten

Alleszelf.nl – tot op de hoogste leeftijd

Hoe kunnen mensen tot op hoge leeftijd zelfstandig blijven wonen? Het zoeken, vinden, vergelijken en direct gebruiken van diensten is daarbij belangrijk; voor ouderen, mantelzorgers en hulpverleners. Onder andere Alleszelf.nl onderzoekt en geeft informatie hoe dit in Nederland is geregeld. U vindt er u steeds meer informatie en diensten.

https://www.alleszelf.nl/

Zie ook: Verwijzingen